Fordeling af lærernes og pædagogernes arbejde

Princippet skal sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for medarbejderne samt højst mulig trivsel og læring for eleverne.

Formålet med princippet er:

• at sikre højst mulig trivsel og læring for eleverne, bl.a. ved at skabe trygge overgange
  • at sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for medarbejderne.

Princip:

• Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt at lærer med undervisningskompetence i fagene.
  • De opgaver, der ligger ud over den fagdelte undervisning (understøttende undervisning, læsevejledning, tilsynsopgaver etc.) varetages så vidt muligt at de mest kompetente medarbejdere. Dette skal balanceres med, at der tilstræbes en ligelig fordeling af opgaverne blandt medarbejderne.
  • Der tilstræbes en balance mellem linjefagskompetence i den faglige undervisning og en begrænsning af antallet af lærere i klassen.
  • Det tilstræbes, at ingen klasser skifter både matematik- og dansklærer ud fra det ene skoleår til det andet.
  • Medarbejderne inddrages i fordelingen af opgaverne.
  • Det tilstræbes, at skabe lærermæssig kontinuitet i fagene i løbet af skoleforløbet.