Klassedannelse og -sammenlægning

Dette princip gælder både klassedannelse, klassesammenlægning og nytilkomne elever.

Klassen er fortsat den fundamentale undervisningsmæssige enhed, hvor den enkelte elev sikres faglig læring og alsidig personlig udvikling i et forpligtende fællesskab.

Formålet med princippet er at sikre en optimal klassedannelse med inddragelse af alle relevante parter, så der dannes velfungerende klasser.

Generelt gælder følgende principper:

  • Det tilstræbes, at klasserne er lige store.
  • Det tilstræbes en lige kønsfordeling.
  • Elevernes individuelle, sociale og faglige kompetencer indgår i overvejelserne.
  • Elevernes indbyrdes sociale relationer indgår i overvejelserne.
  • Der tages hensyn til elever med særlige behov.
  • Der tages hensyn til de personalemæssige ressourcer, der er knyttet til den enkelte klasse,
    herunder specialpædagogiske kompetencer og to-voksen-timer.
  • Såfremt det ikke er i uoverensstemmelse med ovenstående, kan der tages hensyn til
    forældreønsker.

Princip ved skolestart

Ved dannelsen af 0. klasserne inddrages relevante personalegrupper, fx
børnehaveklasseledere og pædagoger.

Princip for klassesammenlægninger

Klassesammenlægninger finder typisk sted, når en årgang har - eller forventes at få - et faldende
elevtal, der når ned på 28 elever eller færre ved skolestart. Det skyldes, at kommunen da kun
bevilger skolen penge til én klasse på den pågældende årgang.