Praktikbeskrivelser
Her finder du Korshøjskolens uddannelsesplan for praktik for lærerstuderende.
På Korshøjskolen tilbyder vi praktik for lærerstuderende. Som praktikskole vægter vi at give de studerende så gode betingelser som muligt, for at praktikken skal ligne lærerjobbet mest muligt.
Korshøjskolen ligger i Harridslev, 5 km nordøst for Randers. Skolen er en tosporet 0.-9. klasses skole med cirka 320 elever, herunder 9 elever i vores specialklasse for udskolingselever. Skolen er afdelingsopdelt i A-skolen (0.-3. klasse), B-skolen (4.-6. klasse) og C-skolen (7.-9. klasse). Midttrafiks linje 238 kører fra Randers Rutebil station gennem Harridslev.
Korshøjskolen har indgået en partnerskabsaftale med Læreruddannelsen i Nørre Nissum. Skoleleder er Jim Knudsen (mail: jim.knudsen@randers.dk), og praktikkoordinator og uddannelsesvejleder er Lilian Nørlem Pedersen (mail: lili02622@rksit.dk)
Vi modtager studerende på praktikniveau 1 (1. års studerende), praktikniveau 2 (2. års studerende) og praktikniveau 3 (4. års studerende). Praktikmodulerne ligger oftest i de første 6 uger af kalenderåret. I den seneste læreruddannelse ligger praktikken dog i perioder drypvis og i andre perioder samlet i blokke.
Mål- og værdisætning
Korshøjskolens mål- og værdisætning omtales også som Korshøjskolens pædagogiske grundlag.
Vi ønsker, at Korshøjskolen skal være den lokale skole, dvs. det naturlige valg for beboerne i skoledistriktet, fordi eleverne trives og oplever stor udvikling i deres læring. Vi ønsker, at eleverne får så mangfoldige muligheder for livsudfoldelse som muligt, dvs. både en åbenhed og optagethed af verden. Dette bør ske på så oplyst et grundlag som muligt, og deraf følger:
- at eleverne skal blive så fagligt dygtige som muligt.
- at de får lyst til at lære, så læringen kan blive livslang, herunder at de gennemfører en ungdomsuddannelse.
- at de skal trives både fagligt, personligt og socialt.
- at de skal udvikle dannelse, dvs. en bevidsthed om, hvordan de indgår i et større fællesskab og i en større verden. Det fordrer indblik og udsyn.
Dette skal udmønte sig i, at de i så høj grad som muligt evner at træffe bæredygtige og sunde valg for sig selv og deres omverden i en globaliseret og foranderlig verden.
I vores bestræbelse på at nå disse mål er der nogle rammer omkring vores arbejde, som er væsentlige at fremhæve:
Korshøjskolen er som folkeskole en politisk styret organisation. Dvs. at vi skal efterleve de love, regler og intentioner, som de demokratisk valgte politikere har besluttet både på lokalt og nationalt plan.
På Korshøjskolen praktiserer vi et anerkendende menneskesyn. Det vil bl.a. sige:
- at vi leder efter succeserne og det, der virker.
- at vi har positive og høje forventninger til børnene.
- at vi er opmærksomme på, at måden, vi taler på, er med til at forme vores opfattelse af tingene.
- at børn gerne vil leve op til de voksnes forventninger, hvis de kan.
- at vi må prøve at forstå, hvordan verden giver mening fra den andens perspektiv, hvis vi vil ændre på den andens synspunkter eller adfærd.
Vi har alle brug for at blive set som værdifulde bidragsydere til fællesskabet. Det, vi vander, vokser.
For at opnå ovenstående ønsker vi at udvikle vores praksis. Det gør vi bl.a. i samarbejde med forældrene og gennem løbende kompetenceudvikling, men vi ønsker desuden, at vores praksis i særlig grad præges af følgende fire værdier:
Praktikkens organisering
- Den studerende tager kontakt til skolens praktikkoordinator.
- Der afholdes introduktionsmøde på skolen. I samarbejde aftales der fag, klasser og forslag til skema. Gensidige forventninger afstemmes.
- Der sørges for børneattest.
- Praktikkoordinator udarbejder skema for undervisning og tilsyn.
- Der tilknyttes en primærpraktiklærer.
- Det er de studerendes opgave at tage kontakt til praktiklærerne for at aftale nærmere omkring praktiksamarbejdet.
- Den studerende og primærpraktiklæreren aftaler forberedelsestid, vejledningstimer, deltagelse i møder, tilstedeværelsestid m.m.
- Praktiklæreren er de studerendes centrale samarbejdspartner på praktikskolen, men der ud over kan de studerende forvente, at særligt den praktikansvarlige, men også det øvrige lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet omkring de studerendes praktikforløb.
- Den studerende får adgang til Korshøjskolens intranet.
Den studerende indgår i skolens dagligdag og deltager i teamsamarbejdet. Hele Korshøjskolen modtager den studerende og giver mulighed for at deltage i fællesskabet. Vi forsøger så vidt muligt at efterkomme ønsker om fag, klassetrin og lignende. Korshøjskolen sørger for, at den studerende får relevante oplysninger i god tid før praktikkens start. Den studerende vil blive mødt af engagerede og imødekommende praktiklærere, der er fagligt rustede til støtte den studerende i dennes læreproces og har kendskab til praktikkens kompetenceområder. Den studerende vil blive vejledt og bedømt på baggrund af praktikkens kompetenceområder.
Vi forventer, at den studerende viser interesse og engagement. Den studerende må agere og påtage sig medansvar på lige fod med skolens øvrige personale - både i omgang med elever, forældre og samarbejdsparter. Loyalitet og tavshedspligt er grundlæggende forudsætninger. Den studerende forventes at optræde anerkendende og i overensstemmelse med Korshøjskolens mål- og værdisætning over for elever og kolleger. Den studerende forventes altid at møde velforberedt, at være lydhør, reflekterende og seriøs med sin egen læreproces.
Den studerende arbejder under de samme rammer med hensyn til mødepligt og eventuelt forfald som skolens lærere. Tilsvarende forventes der den samme grad af deltagelse i undervisningen, møder, arrangementer og øvrige aktiviteter, som for skolens lærere, dvs. en deltagelse, der sammen med kompetencemålene for praktikniveauerne, svarer til et fuldtidsarbejde.
Ved sygdom kontaktes Korshøjskolens sygetelefon på 23 81 51 99 mellem kl. 06.30 og 06.40. Derudover bør man også give besked til praktiklæreren og evt. medstuderende på intra.
Det forventes, at de studerende forud for praktikken og samarbejdet på skolen har orienteret sig i de relevante materialer om praktikordningen i læreruddannelsen.
Den studerende orienteres undervejs i praktikforløbet om Korshøjskolens vurdering. Efter endt praktikforløb evaluerer den studerende, primærpraktiklærer, evt. andre relevante lærere og skolens praktikkoordinator. Evalueringen tager udgangspunkt i den studerendes refleksioner over praktikken med fokus på praktikforløb, indhold og vejledning. Resultatet heraf formidles på et bedømmelsesskema til læreruddannelsens praktikleder.
Korshøjskolen vil løbende sikre rammerne for praktikforløb, så den studerende får mulighed for at tilegne sig kompetencer i forhold til de tre praktikniveauer i læreruddannelsen.
Det forventes at den studerendes undervisningsplaner og lektionsplaner er skriftliggjort forud for undervisningen/praktiktimerne - og at praktiklæreren er bekendt med dem.