Vikardækning

Vikardækning finder sted, når elevernes lærer eller børnehaveklasseleder er fraværende og derfor ikke kan gennemføre den planlagte undervisning.

Fraværet kan være planlagt eller ikke planlagt og kan vare kortere eller længere tid. Planlagt fravær kan skyldes kompetenceudvikling, mødedeltagelse, omsorgsdage, ferie m.m. Ikke planlagt fravær kan skyldes egen sygdom, barnets sygdom eller indlæggelse m.m.

Overordnet gælder følgende princip: Vikardækningen tilrettelægges således, at fraværet giver færrest mulige konsekvenser i forhold til den planlagte undervisnings indhold og form i overensstemmelse med den ansattes og teamets årsplan.

I øvrigt gælder følgende:

• Hvor det er muligt, skal møder, kompetenceudvikling og andre aktiviteter - hvis skolen kan bestemme tidspunktet – placeres uden for elevernes undervisningstid.
  • Hvor det er muligt, skal vikartimen læses af personer, eleverne kender.
  • Hvor det er muligt, skal der tages hensyn til vikarens lærerfaglige kompetencer.
  • Det er skoleledelsens opgave at tilrettelægge vikardækningen ud fra en helhedsbetragtning, og den disponerer i den sammenhæng over skolens samlede ressource.
  • I særlige tilfælde kan en ansat pålægges at føre tilsyn med en anden klasse.
  • Ved længere fravær tilstræbes en for klassen sammenhængende vikardækning.